مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
|
1- تاريخ طبرى، ج5، ص153، 2- كامل ابن اثير، ج2، ص440، 3- اسدالغابة ج5، ص70، 4- الاصابه ابن حجر، ج6، ص191، 5- تهذيب الكمال، ج20 ص479، 6- انساب الاشراف بلاذرى، ج2، ص411 و... و بخشى از مدارك شيعه عبارتند از: تلخيص الشافى، ج3، ص156، معانى الاخبار ص206، دلائل الامامة طبرى ص134، الاختصاص شيخ مفيد ص185، الاحتجاج طبرسى ج1، ص212، اثبات الوصية ص155، مناقب ابن شهر آشوب ج3، ص358، البدء والتاريخ ج5، ص2، ماساة الزهراء ج2، ص111، موسوعة الامام على بن ابىطالب ج1، ص116 و 122، تفسير على بن ابراهيم ص116 و 117 (به نقل بحار، ج7، ص329 و ج12، ص6 و ج23 ص131)، بحارلانوار ج53، ص23 و... و در مدارك شيعه كه ذكر شد، غالبا نام محسن (ع) در ماجراى سقيفه و هجوم به در خانه حضرت زهرا (س) و شكستن در، و قرار گرفتن حضرت زهرا (س) بين فشار در و ديوار، و سقط شدن حضرت محسن (ع) ذكر شده است. بنابراين ادعاى اين كه نام محسن به عنوان فرزند سقط شده حضرت زهرا (س) بدون مدرك است، چنان كه ملاحظه نموديد، باطل و بىاساس است. اختلاف فتواها چرا؟2- سؤال: با اين كه دين يكى است و خدا يكى است، و مبانى دين يعنى قرآن، سنت (سخنان چهارده معصوم و فعل و تاييد آنها)، اجماع و عقل، آشكار است، چرا فتواهاى مراجع در امور مختلف و احكام، مختلف و متفاوت است؟ پاسخ:با توجه به چند مطلب، پاسخ اين سؤال را درمىيابيم: 1- مراجع تقليد در اصول و ضروريات و كليات، اختلاف نظر ندارند، اختلاف در پارهاى از مطالب فرعى و جزيى است كه زيانى به جامعه مسلمين و دين نمىرساند. 2- مجتهدين و مراجع نهايت كوشش خود را براى استنباط احكام از مبانى خود مىكنند، ولى در چگونگى مدارك، و چگونگى استنباط و فهم مطالب، به خاطر ابهام اسناد بعضى از روايات يا ابهام مدلول آنها و يا تعارض روايات، اختلاف نظر پيدا مىشود، آنها از روى هوى و هوس و دلخواه خود فتوا نمىدهند، بلكه با توجه فقهى و علمى به همه جوانب، نظرشان متوجه يك سو مىگردد، و گاهى در طريق استنباط و فهم چه از نظر سند، و چه از نظر مفهوم و مدلول، توان آن را نمىيابند تا به طور جزم فتوا دهند، در آنجا بر طبق احتياط واجب، يا احتياط مستحب، حكم الهى را بيان مىكنند. چنان كه در ميان متخصصين علوم ديگر نيز، چنين اختلافاتى در بعضى از موارد ديده مىشود، مثلا دو پزشك متخصص، گاهى در مورد تشخيص بيمارى يك نفر بيمار، اختلاف نظر پيدا مىكنند، و گاهى در درمان آن نظريه متفاوتى دارند. در مورد نظريات مجتهدين نيز چنين است، به عنوان مثال گاهى معنى مختلف يك كلمه از نظر لغت، و يا تفاسير مختلفى كه از امامان (ع) درباره آن نقل شده، موجب اختلاف نظر مىشود، مثلا قرآن درباره مسح پا در وضو مىفرمايد: «وامسحوا برئوسكم و ارجلكم الى الكعبين; و سر و پاها را تا برآمدگى پا (يا بند پا) مسح كنيد.» () در مورد اين كه منظور از واژه كعب چيست، در لغت و روايات دو نظريه آمده، يكى اين كه منظور برآمدگى روى پا است، دوم اين كه منظور مفصل و بند پا است () ، و همين اختلاف موجب اختلاف فتواها شده، بعضى مسح تا برآمدگى روى پا را كافى مىدانند، و بعضى مىگويند بايد تا بند پا مسح كرد، و بعضى مسح تا بند پا را، احتياط واجب نمودهاند. البته بايد توجه داشت كه حكم خدا در عالم واقع، تابع فتواى مجتهد نيست، بلكه حكم خدا در ظرف واقع، بىآسيب است، منتها مجتهد در راه به دست آوردن حكم خدا، گاهى نظرش مطابق با واقع است، و گاهى خطا مىكند، ولى چون اين خطا از روى هوى و هوس نيست، نه تنها اشكال ندارد، بلكه به خاطر كوشش مجتهد در راه استنباط، داراى پاداش نيز هست، نيز بايد توجه داشت كه همه اين مطالب در مورد مجتهدى است كه جامع شرايط تقليد، از عدالت، و تخصص فقهى باشد. نظرات شما عزیزان: [ دو شنبه 5 تير 1391برچسب:محسن يكى از پسران حضرت زهرا (س) و مدارك آن , ] [ 8:7 ] [ اکبر احمدی ]
[
|
|
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |